Senior Assistent Audit

BAKKER accountants & adviseurs Hendrik-Ido-Ambacht

Wat is vereist?

  • Wo werk- en denkniveau
  • 2-4 jaar relevante werkervaring
  • Affiniteit met Excel, data-analyse en A.I. toepassingen
  • Goede beheersing van de Nederlandse taal, zowel in woord als geschrift
  • Je wilt werken in een klein, hoog opgeleid team

Wat krijg je?

  • €3.500 - €4.500 bruto p/m (afhankelijk van kennis en ervaring)
  • 13e maand
  • 40-urige werkweek
  • 27 vakantiedagen
  • Studieregeling
  • Thuiswerkmogelijkheden
  • Laptop
  • Premievrij pensioen

Wat doe je?

  • 30% Controlewerkzaamheden uitvoeren
  • 20% Junior teamleden aansturen
  • 10% Pre-audit meetings organiseren
  • 10% Reviewen en documenteren
  • 10% Overleg
  • 20% Klantencontact onderhouden
Powered by Spielwork

Deze vacature is gemaakt op basis van gesprekken met medewerkers in de functie. Zo krijg jij een realistisch beeld van de baan.

Interesse

Heb je een vraag of ben je geïnteresseerd? Neem contact met ons op.

Vacature

Als senior assistent audit bij BAKKER accountants & adviseurs ben je medeverantwoordelijk voor het uitvoeren van controles bij diverse klanten. Je werkt nauw samen met de audit managers en partners, waarbij je zelfstandig onderdelen van de audit uitvoert. Je bent het eerste aanspreekpunt voor de klant tijdens veldwerk, verzamelt en analyseert financiële gegevens, en signaleert risico's en verbeterpunten.

Je voert zelfstandig controlewerkzaamheden uit, zoals het toetsen van jaarrekeningen aan de van toepassing zijnde verslaggevingsvereisten, het analyseren van financiële en operationele data met geavanceerde analysetools en het in kaart brengen van en waar nodig testen van interne beheersingsmaatregelen van klanten. Hierbij wordt binnen BAKKER accountants & adviseurs veelvuldig gebruik gemaakt van diverse A.I. toepassingen. Daarnaast geef je coördinatie en aansturing aan junior teamleden, waarbij je ze begeleidt bij hun werkzaamheden, hun vragen beantwoordt en hun werk controleert op kwaliteit en volledigheid. Ook fungeer je als aanspreekpunt voor opdrachtgevers tijdens het veldwerk: je bespreekt bevindingen en verzamelt de benodigde informatie en documentatie. Daarnaast ben je verantwoordelijk voor het organiseren van pre-audit meetings. Je bereidt controles voor door met opdrachtgevers afspraken te maken over de planning, benodigde documentatie en het bespreken van aandachtspunten voor de komende audit. Verder zorg je voor gedegen dossiervorming en review van werkzaamheden conform de geldende controlestandaarden, neem je deel aan teambesprekingen met managers en partners en woon je vaktechnische bijeenkomsten bij.

Je komt te werken in een inspirerend en snelgroeiend team dat momenteel bestaat uit twee eindverantwoordelijke partners RA, een zestal managers RA en daarnaast zowel junior als senior assistenten. Bij een opdracht bestaat het team meestal uit een of meerdere assistent accountants, een manager en een partner die de eindverantwoordelijkheid draagt. De opdrachten zijn zeer gevarieerd en vinden zowel plaats in het MKB als bij semi-publieke organisaties.

Als je graag werkt met cijfers en financiële gegevens, het interessant vindt om je te verdiepen in de bedrijfsprocessen en de financiële situatie van verschillende organisaties en je er geen moeite mee hebt om veel klanten te hebben en kritische vragen te stellen, dan is dit een baan voor jou.

Werkweek

Plaatsvervanger voor personeelsfoto
Senior Assistent Audit

Op een leuke dag heb je een fijne afwisseling tussen controlewerkzaamheden en het aansturen van en overleggen met collega's. Je sluit de dag af met een voldaan gevoel over de voortgang die je hebt kunnen maken in het dossier.

Op een minder leuke werkdag ben je bezig met een complexe analyse waarbij de cijfers niet helemaal lijken te kloppen. Dan kost het meer tijd dan verwacht om uit te zoeken waar de verschillen vandaan komen en moet je regelmatig schakelen tussen verschillende bestanden en systemen.

  • 08:00
  • 09:00
  • 10:00
  • 11:00
  • 12:00
  • 13:00
  • 14:00
  • 15:00
  • 16:00
  • 17:00
  • 18:00
    • E-mails & dagplanning
    • Aansturing junior: steekproef
    • Lunch en wandeling
    • Controlewerk: vorderingen
    • Klantgesprek + notities
    • Notities + dossier afronden
    • E-mails & dagplanning
    • Analyse afwijking balans
    • Schakelen systemen + controleren
    • Vervolg analyse & bellen klant
    • Gesprek met klantmedewerker
    • Herplannen resterende week, documenteren analyse
    • E-mails & dagplanning
    • Klantcontact: bespreken openstaande vragen
    • Controlewerkzaamheden: omzet en bedrijfskosten
    • Lunch
    • Koffiemoment of wandeling met collega
    • Interne bespreking over voortgang
    • Afstemmen actiepunten met manager
    • E-mails & dagplanning
    • Pre-audit voorbereiding en documentatie
    • Uitvoeren veldwerk (deelcontrole)
    • Documentatie en dossiervorming
    • Lunchwandeling met collega's
    • Bellen klant voor aanvullende toelichting
    • Interne bespreking over voortgang
    • Voorbereiding volgend klantdossier
    • E-mails & dagplanning
    • Klantcontact: feedback verzamelen
    • Review van junior werkzaamheden en dossiercontrole
    • Lunch
    • Overleg partner/manager: voortgang en risico’s
    • Kwaliteitscontrole en afsluitende dossieraantekeningen

Voorbeeld uit de praktijk

Je hebt tijdens je controle ontdekt dat er een verkeerd bedrag voor een post in de verantwoording van de jaarrekening staat. Hoe ga je te werk?

Het doel van het corrigeren van een fout in de jaarrekening is dat de financiële verantwoording uiteindelijk een getrouw beeld geeft van de werkelijkheid. Hiervoor moet je eerst met zekerheid vaststellen wat het juiste bedrag is en vervolgens zorgen dat de klant akkoord gaat met de aanpassing. Tijdens dit proces is het belangrijk dat je zowel je manager als de klant meeneemt in je bevindingen en redenering. Je begint met het verzamelen van alle relevante documentatie en het maken van een grondige analyse om het juiste bedrag vast te stellen. Je documenteert je bevindingen zorgvuldig in het controledossier, inclusief de berekening van het correcte bedrag en de impact van de fout. Vervolgens bespreek je je bevindingen met je manager om je conclusie te valideren en de aanpak voor het gesprek met de klant te bepalen. Daarna plan je een gesprek met de financieel verantwoordelijke bij de klant. Tijdens dit gesprek presenteer je je bevindingen op een constructieve manier, toon je de onderbouwing van het juiste bedrag en luister je naar de reactie van de klant. Na overeenstemming met de klant controleer je of de correctie juist is verwerkt in de aangepaste jaarrekening en rond je de documentatie in het controledossier af. Door deze aanpak zorg je ervoor dat fouten in de jaarrekening professioneel worden opgelost met behoud van een goede werkrelatie met de klant.

Groeipad

Passend bij de functie en in overleg krijg je bij BAKKER accountants & adviseurs de kans om je verder te ontwikkelen binnen jouw vakgebied.

(Senior) Assistent audit
Controleleider
(Senior) Manager audit

Werken bij BAKKER accountants & adviseurs

BAKKER accountants & adviseurs is een full-servicekantoor, gespecialiseerd in accountancy, salarisadministratie en fiscale advisering. Het kantoor onderscheidt zich door een innovatieve en samenwerkingsgerichte aanpak, waarbij klanten worden voorzien van oplossingen die verder gaan dan traditionele dienstverlening. Naast ruime ervaring in het midden- en kleinbedrijf (MKB), beschikt het kantoor over specifieke expertise in het begeleiden van maatschappelijke organisaties. Dankzij deze brede expertise kan BAKKER klanten ondersteunen bij zowel financiële als strategische vraagstukken.

  • Hoofdkantoor in Hendrik-Ido-Ambacht
  • 35 - 40 medewerkers
  • 50% / 50%
  • Gem. leeftijd 35 jaar
  • Geen specifieke dress code
  • Thuiswerkmogelijkheden in overleg

Collega's

Foto van medewerker Roel
Foto van medewerker Sibel
Foto van medewerker Kelly
Foto van medewerker Richard
Foto van medewerker Caner
Foto van medewerker Suzanne

Roel (46) - Register Accountant in de controlepraktijk - Partner

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Na jaren bij een Big-4 kantoor en uitstapje naar het bedrijfsleven was het voor mij duidelijk: de afwisseling in mijn werk als accountant vind ik geweldig, alleen zou ik dat willen ervaren binnen een kleinere, hechte omgeving. Met vennoot Richard had ik altijd contact gehouden en hij liet me zien dat BAKKER precies dat kon bieden waar ik naar op zoek was. Bijkomend voordeel is de grote mate van zelfstandigheid en de mogelijkheid om vernieuwingen aan te dragen en te innoveren. Sinds ik in 2016 de overstap heb gemaakt, is het enthousiasme niet minder geworden.

Wat was je vorige baan?
Financieel manager

Wat doe je in je vrije tijd?
Tijd met mijn gezin doorbrengen, het liefst bij concerten of op reis, maar ook met een berg Lego blokjes die we op elkaar stapelen. Daarnaast probeer ik regelmatig te gaan squashen.

Sibel (37) - Salarisadministrateur

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Bij Bakker Accountants voelde ik me meteen thuis vanwege hun focus op persoonlijke benadering en innovatie. De combinatie van salarisadministratie en bedrijfsadvies biedt mij de kans om mijn expertise te verbreden. Hun sterke band met ondernemers maakt mijn werk betekenisvol. Bovendien zorgen de korte lijnen en het directe contact met klanten voor een dynamische en betrokken werkomgeving.

Wat was je vorige baan?
Salarisadministrateur

Wat doe je in je vrije tijd?
Sporten

Kelly (47) - Accountant in de samenstelpraktijk - Partner

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Informeel, laagdrempelig en sociaal; zo omschrijf ik BAKKER accountants & adviseurs

Wat was je vorige baan?
Accountant

Wat doe je in je vrije tijd?
Sporten/afspreken met vrienden

Richard (55) - Register Accountant in de controlepraktijk/samenstelpraktijk - Partner

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Wat werken bij BAKKER zo leuk maakt is de informele cultuur, prachtige klanten en hoge mate van professionaliteit. Daarnaast is de werk-privé balans goed en de arbeidsvoorwaarden marktconform. Ook hechten we bij BAKKER aan onze eigen identiteit in een wereld waar veel kantoren deze opgeven. Dat wordt gewaardeerd door onze medewerkers en opdrachtgevers.

Wat was je vorige baan?
senior manager audit

Wat doe je in je vrije tijd?
Hardlopen, spinning, reizen en concerten en festivals bezoeken.

Caner (33) - Assistent-accountant

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Diversiteit in de werkzaamheden spraken mij bijzonder aan. Bij mijn vorige werkgever waren de taken strikt afgebakend per afdeling. Bij BAKKER accountants & adviseurs krijg ik de kans om mijn kennis te verbreden en meer variatie in mijn werkervaring op te doen.

Wat was je vorige baan?
Assistent-accountant

Wat doe je in je vrije tijd?
Duiken, schieten en fitnessen

Suzanne (54) - Secretaresse/administratief medewerker

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Voor ik bij BAKKER kwam werken, werkte ik bij een bouwbedrijf. Ik ben hier toevallig terecht gekomen door mijn toenmalige buurman Richard. Ik was toe aan een nieuwe uitdaging en Richard zocht iemand. Het leek mij het proberen waard en inmiddels zijn we ruim 12 jaar verder.

Wat was je vorige baan?
Secretaresse/receptioniste

Wat doe je in je vrije tijd?
Eten met vrienden, winkelen en bezig zijn met styling/interieur.

Sollicitatieproces

Telefonische kennismaking
± 1 week
Eerste gesprek
± 1 week
Tweede gesprek
Inclusief arbeidsvoorwaardengesprek
± 1 week
Aanbieding

Interessante baan?

Interesse Solliciteer nu
Terug naar boven